Do 15 aug

23 augustus 2019 - Kathmandu, Nepal

Naar Bhaktapur, de oude stad. Deze stad heeft in 2015 veel geleden onder de aardbeving van destijds. Overal worden gelukkig torens en tempels opgeknapt etc. Overigens; met dank aan (wederom) de Chinezen. Dit soort landen hebben een dubbele relatie met China. China brengt op allerlei manieren veel geld in het laatje, maar de vrees bestaat voor steeds meer inmenging en macht. (Niet ten onrechte, zo blijkt juist deze dagen: ook hier veel nieuws over de demonstraties in Hong Kong!)

Oude stad is mooi en we belanden in een mooi toeristen-winkeltje met aardige jongen. Hier ontstaat om in huis ons kleinste kamertje tot een klein Boeddhistisch tempeltje om te toveren. Nog meer belletjes ed gekocht, dus.

Van Boeddhisme terug naar het Hindoeïsme: het lijkt alsof we weer even terugreizen van Nepal naar India. Een grote "site" met tempels en plekken waar mensen gecremeerd kunnen worden. Alweer staan we lange tijd stil bij alle rituelen en taferelen die zich voor onze ogen voltrekken. Moe, honger, rugpijn, het hoort er ook allemaal bij. Maar Pashupatinath blijkt toch interessanter dan gedacht. Nog een saddhu bezocht en een enorme bindi-stip gekregen. Dankbaar voor zoveel indrukken en belevenissen.

We gaan het verder even rustig aandoen om vanavond lekker en goed samen uit eten te gaan: laatste maaltijd samen. Ook de ICT moet weer bijgewerkt worden. De Apen Tempel en een groot Boeddhistisch complex bewaren we voor morgen.

Heerlijk gegeten bij restaurant to hotel. Met vijf man personeel aan je tafeltje, dansers en muziek, een zalige ginger-lemon-tea with honey en een mooi gesprek met een van onze lieve, jonge "obers". Deze reis is zo rijk.